Met deze salestips sluit je nóg beter aan op de emotie van (ver)kopers
Het kopen en verkopen van een woning is een emotioneel proces voor de consument. Hoe kun je met salesgesprekstechnieken hier nóg beter op inspelen? Ik adviseer geregeld makelaars. Dit is hoe ik er tegen aan kijk. Goed luisteren is ontzettend belangrijk, maar wordt lang niet altijd gedaan.
Als makelaar help je de klant met het maken van een juiste beslissing. Je deelt de feiten, je doet het denkwerk, je adviseert. Maar in een tijd waar steeds meer feiten makkelijk toegankelijk zijn, draait het steeds minder om die zakelijke feiten. Het draait volgens hem meer om de aandacht. Immers: basisfeiten van de woning kan de klant zelf wel online opzoeken, net als kadastrale gegevens. Het is daarom belangrijk dat je met een klant zo veel mogelijk teruggaat naar het gevoel zodat je daarbij kunt aansluiten en daar steeds weer op kunt terugvallen.
Meer tips over gesprekstechnieken?
Ik ga regelmatig met makelaars mee naar klanten. Wat mij vaak opvalt is dat makelaars bij potentieel verkopende klanten graag hun eigen verhaal willen vertellen. Ze beginnen over de foto’s op funda, en over bezichtigingen. Dat is logisch, een makelaar vertelt graag. En goed. Maar wanneer dit de derde makelaar is die de klant dit verhaal vertelt, hoort de klant niets nieuws. Waarom zou die verkopende klant vervolgens voor jou kiezen? Daarom adviseer ik om vragen te stellen. Héél veel vragen. Pas als je de behoefte kent, kun je laten zien wat je voor je klant kunt betekenen. Vertel wat je doet en wat het de klant oplevert. Welke klantvoordelen kun je passend bij de specifieke behoefte bieden? Vertel wat de klant wil horen. Sales is nooit standaard, maar altijd maatwerk.
Vragen stellen dient een hoger doel
Al die vragen hebben een doel. Volgens mij draait makelen namelijk niet alleen om het verkopen van stenen, maar ook van persoonlijke en relevante aandacht. Oftewel: verkoop de waarde van je dienstverlening die bij die mensen past. Dat klinkt wat abstract, maar is heel belangrijk. Ik geloof dat in een ideale gesprekssituatie de klant 70% van de tijd aan het woord moet zijn. Dat is veel, maar hoe meer de klant aan het woord is, hoe beter hij het gesprek ervaart.
Salesles nummer 1: vraag en luister
Het is vervolgens aan de makelaar om daar goed naar te luisteren. Onderzoek de behoefte van de klant, luister en stel verdiepende vragen. Wanneer je scherp in het vizier hebt wat de koper wil, kun je hem de juistheid van zijn beslissing laten zien. Zoals: ‘Je geeft aan dat X belangrijk voor je is, is dit wat je zoekt? Is dit de aanpak die tot het resultaat leidt dat je voor ogen hebt? Zo kom je al snel uit bij een ja-flow. Want je weet: wanneer een klant drie of vier keer ja heeft gezegd op een vraag, is het daarna moeilijker om nee te zeggen.
Maak het verhaal rond
Om de behoeften scherp te houden, adviseer ik makelaars vaak om tijdens gesprekken behalve te luisteren ook aantekeningen te maken. “Interessant, ik schrijf even mee.’ Dat is een simpele techniek. Begin het gesprek met de behoeften van de klant en herhaal die behoeften aan het eind van het gesprek. Zo voelt de klant zich begrepen, heb jij een mooi vertrekpunt voor een ja-flow en sluit je meer aan bij de beleving van de klant.