Hoe betrek ik mijn team bij de resultaten?
Categorie: Personeel
  1. Waar draait het om?
  2. Direct aan de slag!
  3. Extra informatie.

1. Waar draait het om?

Als mkb ondernemer ben je eigenlijk alles tegelijk: specialist, manager en ondernemer. Als specialist ben je gericht op output, productie. Een manager richt je je op controle van processen. Verdienen wij genoeg? Wordt de klant goed geholpen? En als ondernemer richt je je op morgen. Wat speelt er? En wat helpt ons verder. Je bedenkt wat waardevol is. Daarvan moet je je team overtuigen. En controleren op uitvoering. De denkdruk ligt dan volledig bij jou. Ik denk dat het slim is om de denkdruk te verleggen. Betrek de medewerkers in 8 stappen bij de plannen en bij de uitvoering.

2. Direct aan de slag

1: Zet het hele team eens stil en plan een teamsessie in.

2: Maak duidelijk wat uw doelen zijn (20% meer aanbod, 10% kostenreductie, enz.).

3: Vraag aan de medewerkers welke kansen zij zien die binnen 4 weken kunnen worden benut.

4: Koppel die kansen aan de teamdoelen.

5: Om laaghangend fruit van hooghangend fruit te onderscheiden waardeer de kansen op haalbaarheid, effect op de klant en kosten. De waardering op haalbaarheid gaat bijvoorbeeld als volgt: is de actie op korte termijn te realiseren? Geef dan een waarde 5. Duurt het weken voor de actie gereed is? Geef dan een waarde 1. Voorbeeld voor de kosten: zijn de realisatiekosten hoog? Geef dan een waarde 1. Hoef je geen geld uit te geven voor realisatie? Geef dan een waarde 5.

6. Bepaal je quick wins. Vermenigvuldig voor per actie de waarden voor haalbaarheid, effect en kosten. Selecteer de acties met de hoogste waarde. Die acties leiden namelijk snel tot succes. En je weet hoe het is met succes: daar wil je meer van.

7. Pak uit die acties twee actie die je als eerste op gaat pakken. Bespreek wie de actie oppakt, wat daar voor nodig is, wat hij/zij gaat doen om het te laten slagen.

8: Draai de lijst uit en hang hem op een zichtbare plaats. Zo blijft de lijst onder jullie aandacht.

9: Plan vaste momenten in jullie agenda in om de lijst met het team te bespreken. Welk kansen hebben jullie uitgewerkt? Wat is het effect daarvan? Welk punt ga je in de komende periode op pakken? Wie gaat dat doen?

10: Gebruik de lijst om nieuwe kansen te wegen. Voeg nieuwe idee├źn aan de lijst toe. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een cursus of een training. Als je daar naar toe gaat, moet je met 1 breng-idee terug komen. Voeg het breng-idee toe aan de lijst. Weeg het idee daarbij op haalbaarheid, effect op de klanten en de kosten. Zo blijf je de slimste dingen als eerste doen.

3. Extra informatie

Wil je een voorbeeld lijst ontvangen? Stuur dan een mail naar frans@kofflardresultants.nl. Ik mail je dan een excel formulier. Daarin zet ik een aantal acties die zo maar van waarde kunnen zijn voor jouw makelaarskantoor.

Terug naar het overzicht

Op welke vraag wil jij een antwoord?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.