Hoe kom ik bij mensen aan tafel die ik nog niet ken?
Categorie: Klanten
  1. Waar draait het om?
  2. Direct aan de slag!
  3. Extra informatie.

1. Waar draait het om

Hoe kom je bij klanten die je nog niet kent. De oude vertrouwde buurtmailing werkt nog steeds, maar ondertussen is de ‘nee-nee-sticker’ aan een opmars bezig. Deze stickers kunnen mensen gratis bij hun gemeente aanvragen en op de brievenbus plakken. Daarmee geven ze aan niet geïnteresseerd te zijn in reclamefolders en huis-aan-huisbladen. 23 procent van de Nederlandse huishoudens maakt gebruik van een dergelijke sticker.

Hoe kom je dan toch onder de aandacht van klanten die je wilt hebben? Zijn dat klanten in een bepaalde wijk? Of wil je een type klanten waar je er al meer van hebt? Of juist klanten waar je er nog niet veel van hebt, zoals aankoopklanten? In die gevallen is een goede marketing strategie onmisbaar. Via Google en sociale media als Facebook en Linkedin kan je je bericht door middel van Ads (advertenties) direct onder de aandacht brengen van de klanten van je keuze.

2. Direct aan de slag

Voor een goede marketing/communicatiestrategie moet je je eerst de volgende vijf dingen afvragen:

  1. Waarom kiest een klant voor jou? Bedenk wat de belangrijkste kenmerken zijn van je kantoor; waar maakt jouw kantoor het verschil?
  2. Welke klanten passen bij jouw makelaardij? Zet de belangrijkste kenmerken van je doelgroep op een rijtje (demografisch en in gedrag).
  3. Is je website up-to-date en voldoende verleidelijk voor je doelgroep? Een goede website is niet alleen mooi. Een goede website voldoet aan de eisen van het moment. Die website is responsive voor mobiel, tablets. Een goede website is ontvanger gericht en niet zender gericht. Zo’n website staat vol met antwoorden op vragen van je doelgroep.
  4. Kun je het klikgedrag meten? Om online activiteit op je site te monitoren is Google Analytics onmisbaar.
  5. Welke communicatiekanalen zet jij in om je doelgroep te bereiken? Maakt je doelgroep gebruik van Facebook? Of vind je eerder aansluiting via Linkedin? Maak voor die kanalen bedrijfsaccounts aan.

Advertenties

Als je weet waar je goed in bent, weet wat je doelgroep is en je antwoorden op hun vragen hebt, dan is het tijd voor de volgende stap; het direct benaderen van je doelgroep. Een prima manier daarvoor zijn de advertenties; betaalde plaatsingen op het kanaal van je keuze direct bij de doelgroep van je keuze. Door advertenties in te zetten, vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf. Bijvoorbeeld adverteren via Google Ads betekent niet alleen het adverteren binnen de zoekmachine van Google. Via Google Ads kun je ook gebruikmaken van de mogelijkheid om zichtbaar te worden op andere websites binnen het Google Netwerk. Er zijn twee Google Netwerken waarop je jouw advertenties kunt inrichten: Search (tekstadvertenties in een zoekmachine) en Display (tekst- en/of afbeeldingen) op websites. Voor het genereren van leads is een Search-campagne het meest aan te raden. Of kijk eens naar Facebook Lookalike-campagne op https://www.facebook.com/business/help/164749007013531. Met zo’n campagne kom je direct onder de aandacht van die klanten die je wilt.

Kosten

Bij het adverteren betaal je per keer dat er op je advertentie geklikt wordt: Cost Per Click (CPC). Het is niet zo dat het bedrag dat je bereid bent te betalen bepaalt of je advertentie zichtbaar wordt. In een krant betaal je voor een plek; des te mooier de positie, des te hoger de kosten. Dat werkt bij Google en sociale media anders. Iedere keer dat iemand op woorden zoekt in de zoekmachine, worden er advertenties geveild. Je bent daardoor nooit 100% zeker van de positie waarop je eindigt en ook de daadwerkelijke kosten van een klik op je advertentie kunnen bij iedere veiling anders zijn. Uiteraard kun je dit wel beïnvloeden.

Zoekwoorden

Of je advertentie geplaatst wordt en gevonden wordt, wordt bepaald door de zoekwoorden die je aan advertenties hebt gekoppeld. Wanneer iemand zoekt op een woord of combinatie van woorden, die jij hebt ingesteld als zoekwoord, dan gaat je advertentie mee in de veiling voor de plaatsing. Kijk op websites als https://ads.google.com/intl/nl_nl/home/tools/keyword-planner/ of https://answerthepublic.com/ waar het meeste wordt opgezocht.

Doel

Wat wil je dat mensen doen bij het zien van je advertentie? Wat is voor jou als makelaar waardevol? Een aanvraag voor waardebepaling, een contactformulier invullen of een inschrijving op de nieuwsbrief? Bepaal dit eerst zodat je de advertentietekst en landingspagina hierop kunt aanpassen.

Wanneer je doel is om zoveel mogelijk leads te verzamelen, dan wil je alleen bezoekers naar je website trekken waarvan de kans groot is dat ze klant worden. Zorg daarom dat je advertentie alleen zichtbaar wordt voor de ideale klant. Voorbeeld: Als makelaar met aanbod in een specifieke regio, heb je er niks aan dat mensen buiten die regio je advertentie zien. En, wanneer je geen huuraanbod hebt, zorg dan dat je alleen gevonden wordt door potentiële kopers of verkopers van huizen. Dit regel je door de advertentie te targeten en de juiste zoekwoorden in te stellen. Je kunt per zoekwoord of zin bepalen hoe specifiek de advertentie daarop gevonden wordt. Houd daarbij rekening met de populariteit van een woord. Op het woord ‘verkopen’ wordt niet alleen gezocht wanneer iemand een huis wil verkopen. Maak dit daarom specifieker door bijvoorbeeld een woordgroep in te stellen zoals “huis verkopen”.

Op het woord ‘verkopen’ wordt niet alleen gezocht wanneer iemand een huis wil verkopen

Neem tijd voor zoekwoorden

Zoekwoorden zijn erg belangrijk. Ze bepalen namelijk of, en wanneer, je advertentie getoond wordt. Zoekwoorden zijn op diverse manieren in te stellen waarmee je aangeeft hoe specifiek de zoekopdracht moet zijn. Je kunt zelf bepalen of je advertentie getoond wordt bij ieder woord dat lijkt op het ingestelde zoekwoord of alleen wanneer er exact naar het ingestelde zoekwoord of combinatie van woorden is gezocht. Breed gevonden worden is goed voor zichtbaarheid, maar niet altijd voor leads.

Logische landingspagina

Heel belangrijk voor het genereren van leads is een juiste landingspagina. Heb je een advertentie gemaakt die gericht is op het aanvragen van een waardebepaling? Zorg dan dat de bezoeker van je site, na het klikken op de advertentie, direct uit komt op een pagina waar hij de waardebepaling kan aanvragen. Dat verhoogt de kans op leads.

Extra tips

  • Voeg extra links toe aan je advertentie om interessante pagina’s op je website kenbaar te maken.
  • Maak direct zichtbaar waar je bent gevestigd en wanneer je bereikbaar bent. Hiervoor moet je wel een geverifieerde pagina op Google mijn Bedrijf hebben.
  • Biedt de mogelijkheid om direct vanuit de advertentie contact op te nemen door bijvoorbeeld een telefoonnummer te tonen.

Blijf optimaliseren

Om echt effect te geven aan je advertenties is het belangrijk om te monitoren hoe de advertenties presteren om vervolgens te optimaliseren. Daarbij kijk je naar het aantal vertoningen (de keren dat jouw advertentie de veiling heeft gewonnen) en de kliks. Blijf vooral ook zelf kritisch kijken en durf te spelen met de mogelijkheden. 30% van jouw bezoekers via betaalde media zou op je website moeten komen.

Je moet wel willen scoren

En als de klant je dan belt of mailt zorg dan voor een goede opvolging. Je conversie van potentiel klant naar een klant valt of staat met de persoonlijke en relevante aandacht die je vanaf het eerste moment geeft. Het opnemen van de telefoon is je eerste kans om die klant te helpen. Het is een eerste kans om het verschil te maken.

3. Extra informatie

Hulp nodig?

Een goede online strategie is een kunst apart en kan tijdrovend zijn. Daarom kan het waardevol zijn om gebruik te maken van externe expertise. Dit artikel is tot stand gekomen met Radyus, een online marketingbureau gespecialiseerd in de makelaardij. Zij bieden ondersteuning op diverse niveaus: van quick scans, strippenkaarten voor kleinere werkzaamheden of advies tot volledige campagnes, contentstrategie en website- optimalisatie.

Terug naar het overzicht

Op welke vraag wil jij een antwoord?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.