- Waar draait het om?
- Direct aan de slag!
- Extra informatie.
1. Waar draait het om
Het hebben van een goede website is bepalend voor het online verkrijgen van leads. Twee belangrijke redenen hiervoor zijn:
- Klanten zullen eerder tot actie overgaan wanneer ze zich aangetrokken voelen en verleid worden tot actie.
- Een goede beoordeling van de website door Google draagt bij aan de positie waarop jouw website en online advertenties worden vertoond in de zoekresultaten van Google.
2. Direct aan de slag
Er zijn veel factoren die de kwaliteit van een website bepalen. Denk in ieder geval om het volgende:
Mobiele website
De mobiele telefoon wordt vaker gebruikt om informatie te zoeken. Daarom heeft de prestatie van je site op mobiele apparaten invloed op de waardering van je site. Google waardeert een goede mobiele website beter dan een goede desktop website: mobile first.
Veilige omgeving
Het hebben van een veilige verbinding (https://) is heel belangrijk. Heb je dit niet, dan ontvangen bezoekers een waarschuwing en zullen ze waarschijnlijk afhaken.
Wil je ook een waardevolle website?
Relevante content
Consumenten krijgen tegenwoordig zoveel informatie te verwerken dat ze automatisch filters aanleggen. Is de informatie voor hem of haar niet relevant dan swipen ze je bericht zo weg. Op zoek naar informatie die hun wel raakt. Dus als je aandacht wilt, dan moet je bericht ‘relentlessly helpfull’ (meedogenloos hulpvaardig) zijn. Dat doe je door je bericht aan te laten sluiten bij de behoefte van je klant. Vertel niet wat je kunt, maar vertel wat de klant wil horen. Sluit aan bij de beleving en de behoefte van de bezoeker op jouw website.
Relevante content klinkt heel logisch, maar dit blijkt in praktijk best lastig. We bedoelen hiermee dat de content past bij de organisatie, dat het is wat klanten verwachten en inhoudelijk correct en makkelijk te vinden is. Content waar niet naar gezocht wordt, belast je site onnodig. Het kan waardevol zijn om de content van je site te laten beoordelen door middel van een SEO-scan. Dit brengt de zwakke punten in kaart en laat zien waar kansen liggen. Verplaats je in die klant en bedenk welke vraag de klant heeft en naar welk antwoord de klant opzoek is. Breng die klantreis in beeld want dit helpt je een goede website te maken.
Beelden
Mensen praten in woorden, maar denken nu eenmaal in beelden. Video is de manier om onderscheidend en opvallend te communiceren. Door te profiteren van de kracht van video komt je boodschap vaker en indringender onder de aandacht van je doelgroep. Als communicatie bedoeld is om aandacht te krijgen dan is video een belangrijke, zo niet de belangrijkste communicatiedrager op je website.
Door te profiteren van de kracht van video komt je boodschap vaker en indringender onder de aandacht van je doelgroep.
Snelheid
‘Verkeerde’ content kan de website zwaarder maken waardoor o.a. de laadtijd van de site langer wordt. Er zijn slechts seconden nodig om iemand te laten afhaken.
Leads
Om leads te halen uit je website moet content laagdrempelig en uitnodigend genoeg zijn om contact op te nemen. Kun je bijvoorbeeld verleiden met een gratis waardebepaling of heb je interessante informatie om je deskundigheid te tonen? Deel het! Denk ook na over de manier waarop je woningaanbod kenbaar maakt; hoe gerichter, hoe beter.
Trends
Menselijke inzet is altijd beperkt, maar de behoeften van je klanten zijn dat niet. Het leveren van uitstekende klantenservice is niet meer mogelijk zonder technologische hulpmiddelen. Chatbots zijn de perfecte oplossing om 24/7 beschikbaar te zijn voor uw klanten. Chatbots zijn steeds beter en slimmer, waardoor klanten ook zeer goed geholpen worden door chatbots. Het is ideaal voor het beantwoorden van veelgestelde vragen, maar ook voor het voeren van een gesprek. Een chatbot kan eenvoudig informatie krijgen van klanten en ze zo door een ‘conversatieflow’ leiden, zonder dat daar een menselijke medewerker aan te pas komt. De medewerkers moeten pas bijspringen zodra de klant een complexe vraag heeft waar de chatbot niet bij kan helpen. De constante beschikbaarheid helpt de klanttevredenheid, terwijl tegelijkertijd de kosten worden bespaard. Een goede chatbot beantwoord 85% van de veelgestelde vragen volledig zelfstandig.
Stemassistenten als Google Home, Alexa en Siri zijn al niet meer uit onze telefoons weg te denken en de invloed van stemassistenten zal alleen maar groeien. Volgend jaar verwacht Google dat de helft (50%!) van de zoekopdrachten gesproken zullen zijn. De manier waarop wij apparaten besturen is langzaam aan het veranderen. Door stembesturing toe te voegen wordt het menselijker en intuïtiever in gebruik. Zo gaat het zich ook voor klantenservice doeleinden ontwikkelen. Op deze wijze voelt klantenservice door kunstmatige intelligentie toch heel persoonlijk.
De nieuwste generatie websites vertellen niet meer wat de makelaar in de aanbieding heeft. In plaats daarvan vertellen ze wat de klant wil horen. Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.realestate.com. De verhalen die daar staan staan er niet toevallig. Het zijn spot-on tips over de meest gegoogelde vragen van de woonconsument. Door verhalen te variëren op verschillende onderdelen van de klantreis en vervolgens de effectiviteit van communicatie, meten ze nauwkeurig welke People- Most-Likely-To-Move zijn. Dit alleen op basis van website gedrag. Hoe mooi is dat.
3. Extra informatie
Hoe vaak maak je een mooie website? Waarschijnlijk zelden. Elke paar jaar misschien. Als je dat zelf doet leer je veel, maar daarna doe je niets meer met die kennis. Een goede website is een kunst apart en bovendien kan het vrij tijdrovend zijn. Daarom kan het waardevol zijn om gebruik te maken van externe expertise. Dit artikel is tot stand gekomen met Fundament All Media, een online marketingbureau gespecialiseerd in de makelaardij. Fundament All Media biedt ondersteuning op diverse niveaus: van SEO scans, website scans, strippenkaarten voor kleinere werkzaamheden of advies tot volledige campagnes, contentstrategie en website- optimalisatie. https://www.fundament.nl