Hoe maak ik een winnende offerte?
Categorie: Communicatie
  1. Waar draait het om?
  2. Direct aan de slag!
  3. Extra informatie.

1. Waar draait het om

Als makelaar kom je graag bij de mensen thuis om uit te leggen waarom jouw makelaarskantoor als geen ander in staat is om de woning te verkopen. De tijd die je in dat gesprek investeert wil je graag beloond zien met een opdracht tot dienstverlening. Hoe goed dat gesprek ook verloopt, een potentiële klant heeft 5 tot 6 uitstekende ervaringen nodig om je de opdracht te gunnen. Met een heldere offerte creëer je een extra scoringskans. Je kan laten zien dat je geluisterd hebt en de klant begrepen hebt. En nog eens fijntjes de voordelen van je aanpak benadrukken. Maar hoe maak je zo’n winnende offerte?

2. Direct aan de slag

Een winnende offerte moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Die offerte is:

Visueel aantrekkelijk

Maak er niet een lange tekst van, maar werk in alinea’s. Geef iedere alinea desgewenst een koptekst mee. Laat de koptekst de lading van de alinea dekken. Maak in iedere alinea de belangrijkste woorden vet.

Inhoudelijk compleet

Je klant wil graag weten dat je geluisterd hebt en dat je hem begrepen hebt. Open daarom met de klantvraag – Door persoonlijke omstandigheden zoekt u een snelle en betrouwbare oplossing.

Beschrijf daarna je oplossing. Noemt hier alleen de producten en diensten, niet de prijzen. Het overzicht kan een hele lange, droge opsomming worden. In dat geval begin je met een beschrijving van de oplossing in algemene termen. Die splits je later uit in de verschillende producten en diensten. Eventueel doe je die lijst in een bijlage. In dat geval verwijs je in je offerte naar die bijlage.

Geef aan wat de consumentenvoorwaarden zijn. Voeg die bij als bijlage en verwijs daarnaar in je offerte.

Geef de geldigheidsduur aan van de offerte. Dat zet aan om te komen te een beslissing. En als je klant na die datum gebruik wil maken van je aanbod, heb jij het recht om je aanbod bij te stellen.

Geef aan wanneer en hoe de klant moet betalen.

Wat is de kostprijs van je producten en/of diensten? Hoe zijn de prijs van je marketingpakket en makelaarsdiensten opgebouwd. Die informatie krijgt zijn plek in de offerte. Als het een lange opsomming wordt, kan je die informatie in een bijlage plaatsen. Verwijs er wel naar vanuit je offerte.

Jouw oplossing moet de beste oplossing zijn voor de klant.

Prettig leesbaar

Maak gebruik van korte zinnen. Dat leest prettiger. Brei zinnen aan elkaar. Haak met een nieuwe in zin in op de vorige zin. Gebruik positieve woorden.

Overtuigend

Jouw oplossing moet de beste oplossing zijn voor de situatie van de klant. Laat jouw aanbod dan ook op die situatie aansluiten. Voorbeeld: het maken van foto’s is onderdeel van je dienstverlening. Je doet er goed aan om die aan te laten sluiten bij de klantvraag: u wilt snel verhuizen en met een hoge opbrengst? Dan moeten wij zo veel mogelijk mensen verleiden om uw woning te komen bezichtigen. Wij zijn meesters in verleiden. Onze foto’s zijn bijzonder aantrekkelijk omdat ze door een professional worden gemaakt. Is dat wat u wilt?

Geloofwaardig

Laat ambassadeurs aan het woord.

Als je offerte hebt gestuurd zit het werk er niet op. Je moet wel willen scoren. Spreek daarom vooraf af wanneer je gaat bellen. Neem daarvoor, als je dat wilt, apart een regel op. Ik ben benieuwd naar je reactie. Ik bel je volgende week dinsdag op. Maak vervolgens een taak aan in je CRM systeem, dan kan je het niet vergeten. En als je belooft te bellen, bel dan ook. Maar dat spreekt voor zich neem ik aan.    

3. Extra informatie

Wil je jouw offerte een beoordeeld hebben of aanscherpen? Neem dan contact op. Bel (06 12 61 43 49) of mail mij en ik help je verder.

Terug naar het overzicht

Op welke vraag wil jij een antwoord?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.