- Waar draait het om?
- Direct aan de slag!
- Extra informatie?
1. Waar draait het om?
Als alle producten op elkaar lijken ga je voor de goedkoopste. Dat is logisch. Want waarom zou je meer betalen. Als een ondernemer mij vraagt om mee te denken is steevast mijn openingsvraag: Oké, je wilt niet mee in de prijzenslag, maar wat rechtvaardigt dat jij meer vraagt voor jouw dienstverlening? Hoe raak jij mensen in het hart zodat ze alleen met jou zaken willen doen? Er zijn tal van mogelijkheden om een rode appel te worden in een kist met groene. Een bijzonder product, bijzondere plaats, bijzondere organisatie, bijzondere medewerkers. Als jij kiest, word je gekozen. En tegen een hogere prijs, want die is ineens minder relevant. Is dat wat je zoekt?
Sparren over jouw kernwaarden?
2. Aan de slag
De basis voor jouw unieke propositie ligt in het DNA, de kernwaarden, van jouw makelaarskantoor. Kernwaarden beschrijven wat jouw organisatie de rode appel in de kist met groene maakt.
Het kiezen van kernwaarden doe je niet zo maar:
- Aan de ene kant moeten ze bij jou en bij je organisatie passen. Waarom doe jij wat je doet beter dan andere aanbieders?
- Aan de andere kant moeten de kernwaarden ook aansluiten op de klant behoeften. Wat vindt de klant echt belangrijk aan jouw dienstverlening? En dan zo belangrijk dat de klant jou daarop kiest.
Kies je kernwaarden:
- Hieronder vind je een lijst van kernwaarden. Je ziet dat er twee vakjes vrij zijn. Vul daar je kernwaarde aan als die nog niet in de lijst staat.
- Selecteer vervolgens drie kernwaarden die het beste aansluiten bij jouw behoeften en bij de klantbehoeften.
- Leg ze in volgorde van belangrijkheid. Welke waarde staat bij jou op 1? En waarom? Welke staan op plek 2 en 3?
Aandacht | Duurzaam | Innovatief | Resultaat |
Avontuur | Eenhoud | Klantgericht | Samenwerken |
Betrouwbaar | Eenvoud | Nuchter | Vertrouwen |
Betrokken | Eerlijk | Ondernemend | Zorgvuldig |
Creatief | Effectief | Optimisme | Zorgzaam |
Daadkracht | Enthousiast | Plezier | |
Discipline | Flexibel | Respect |
Be Good and tell it:
Als jij weet wat je kernwaarden zijn, dan heb je een fundament voor keuzes om dingen wel of niet te doen en een basis voor het juiste gedrag.
Gebruik je kernwaarden om voor het maken van dagelijkse keuzes.
- Zet je kernwaarden in bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Gebruik daarvoor om te beginnen je kernwaarden in vacatures en functie-omschrijvingen. Dat zal de aandacht trekken van mensen die zich in je waarden kunnen vinden. Als de kandidaat bij je aan tafel komt, formuleer je vragen dan op zo’n manier dat ze je antwoord geven op de vraag of de kandidaat voldoet aan de kernwaarden.
- Goede kernwaarden geven je daarnaast een prima basis voor verkoopkracht in je on- en offline communicatie. Door ze te vertalen in heldere klantbeloftes trek je de klanten aan die jouw dienstverlening kunnen en willen waarderen.
- Gebruik je kernwaarden om voor het maken van dagelijkse keuzes. Relateer al je beslissingen, bezwaren, complimenten, problemen met klanten en medewerkers aan je kernwaarden. Dat maakt het een een stuk eenvoudiger en ongelofelijk helder voor je zelf, je team, je leveranciers en je klanten.
3. Extra informatie
Wil je weten wat mijn kernwaarden zijn en hoe ze mijn gedrag bepalen? Of wil je sparren over jouw kernwaarden bel of mail mij dan. Ik ben bereikbaar op 06 12 61 43 49 of frans@koffladresultants.nl.