1. Waar draait het om?
Het is zo oud als de weg naar Rome, mond tot mondreclame wordt nog altijd gezien als een van de meest effectieve vormen van marketing. Onderzoek door AC Nielsen geeft aan dat 92% de aanbeveling van directe bekende, zoals vrienden en familie, meer vertrouwd dan vanuit een derde persoon. Ook de resultaten van het Nationaal Makelaars Onderzoek van 2020 wijzen in die richting: 95% van de makelaars geeft mond-tot-mond reclame als belangrijkste bron voor nieuwe opdrachten. Cruciaal in de zakelijke dienstverlening is dan ook het hebben van een groot en actief ambassadeursnetwerk. Hoe dit goed te organiseren?
Wil je tips voor een ambassadeursprogramma?
2. Direct aan de slag!
Verwachtingen overtreffen
De belangrijkste stap die je moet zetten is gewoon je werk goed doen: heldere verwachtingen stellen, die verwachtingen waar maken en liefst een beetje meer dan dat. Bel je klant bijvoorbeeld na een paar dagen nog eens op met de vraag of hij nog vragen heeft, of alles duidelijk is en of hij er nog met anderen over heeft gesproken.
Let wel: niet iedereen die positief over je is, is automatisch een ambassadeur. Wat start als een klantrelatie moet eerst groeien naar fan om vervolgens ook echt anderen te enthousiasmeren. Het mooie is: niet alleen directe klanten, maar ook bijvoorbeeld een tegenpartij bij de verkoop/aankoop van een woning, kan uitgroeien tot een fan.
Als blijkt dat een van je fans een ambassadeur is, dan is het tijd om die ambassadeur actief te belonen.
Binden en activeren van ambassadeurs
Dan komt stap twee: het identificeren van je ambassadeurs. Begin nieuwe klanten te vragen hoe ze bij je gekomen zijn? Of zij iemand kennen die ervaring heeft met je makelaarskantoor? Naast dat je je ambassadeurs leert kennen kan je gelijk het rendement meten van je communicatiekanalen.
Als blijkt dat een van je fans een ambassadeur is, dan is het tijd om die ambassadeur actief te belonen. Het hebben van een actief beleid om je ambassadeurs te belonen zal ook weer anderen het idee geven om dit actiever te doen. Het creëert echt een sneeuwbaleffect.
Meer dan ‘Dank je wel!’
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen die via een bekende aangedragen worden iets speciaals te geven. Het liefst iets origineels, iets persoonlijks. Als je iets heel persoonlijks geeft dan is het dank-je-wel effect veel groter. Als je waardering toegevoegde waarde heeft, is het voor je ambassadeur veel leuker om een referentie door te geven. Maar het niet belonen van de aandrager, zorgt ervoor dat iemand niet snel tot verdere referenties over zal gaan, immers bij de zoveelste lead begint het dan toch te wringen dat iedereen er beter van wordt behalve de cruciale linking pin.
Origineel belonen
Maar waar haal je de tijd en de creativiteit vandaan om iedere ambassadeur originele en waardevolle manier te belonen? Het liefst wil je zonder te veel moeite een relevant cadeau geven. Ik heb een paar suggesties voor je:
- overhandig je ambassadeur een dinerbon van de plaatselijke restaurateur. Je steunt er lokale ondernemer mee en je hebt er gelijk een tweede ambassadeur bij, de restaurateur zelf.
- geef je ambassadeur de mogelijkheid om een cadeaubon van zijn/haar keuze te kopen. Maak met de plaatselijke kantoorboekhandel de afspraak dat ambassadeurs die zich met een speciale ambassadeurskaart melden een cadeaukaart moet uitzoeken ter waarde van € 25,00. Maandelijks ontvang jij een factuur van de kantoorboekhandel, die ongetwijfeld ook fan van je is.
3. Meer informatie
Beloning is nooit een drijfveer om ambassadeur te zijn. Een beloning versterkt wel de positieve ervaring die iemand al met je als dienstverlener had. Een blije ambassadeur is een goede ambassadeur!
Het leukste en meest praktische boek over dit onderwerp is van de hand van Jos Burgers: Een fan per dag. In het boek vind je tal van praktische tips en voorbeelden om van je klant een fan te maken.
Laat het mij weten als jij aan de slag wilt met een ambassadeursprogramma.