Hoe realiseer ik mijn doelen?
Categorie: Onderneming
  1. Waar draait het om?
  2. Direct aan de slag!
  3. Extra informatie.

1. Waar draait het om?

Met alleen voldoende drive als ondernemer word je nog geen succesvolle ondernemer. Om je motivatie vorm te geven moet je duidelijke doelen stellen. Daarom staan we stil bij het stellen van doelen. En bij de vraag hoe je doelen realiseert. Want er zijn meer dan genoeg obstakels die dat verhinderen. Waarom is het eigenlijk belangrijk om doelen te stellen? Wat zijn de voordelen daarvan? Is het niet voldoende om gewoon de mouwen op te stropen en aan de slag te gaan? En als je doelen wilt stellen, hoe moet je dat dan doen? Wat maakt een doelstelling goed?

Een doel is een gewenste situatie, iets dat je wilt bereiken. Als ondernemer kun je het gedrag van een individu, groep of organisatie besturen door duidelijke doelen te stellen. Het gaat dan om organisatiedoelen of om persoonlijke doelen, zowel voor jezelf als voor je medewerkers.

Een heldere, goed geformuleerde doelstelling is belangrijk en zinvol. Om te beginnen gaat er ambitie van uit. Een gemeenschappelijke doelstelling motiveert en inspireert. Het stuurt het gedrag van allen die er aan werken en het helpt bij het nemen van beslissingen als er halverwege de rit besluiten moeten worden genomen over de voortgang en het realiseren van het doel.

Zonder duidelijke doelen maakt het niet zo veel uit wat je doet. En al is succes dan niet uitgesloten, het stellen van doelen helpt om je energie te richten en zal succes een stuk dichterbij brengen.

2. Direct aan de slag

Grote doelen worden bereikt in kleine stappen. Grote ambities opdelen in kleine ambities helpt om grote doelen te realiseren. Het verhogen van de winstgevendheid van je kantoor met 20% is een voorbeeld van een grote ambitie. Dit doel loopt het risico om niet verder te komen dan het stadium van ambitie. De waan van de dag zal het vaak winnen van het werken aan deze structurele verbetering.

  • Knip daarom de grote ambitie op in kleine “opleveringen”, die gezamenlijk leiden tot het bereiken van de ambitieuze doelstelling.
  • Ontwikkel geen grote plannen, maar bepaal de stappen die je moet zetten om je doel te realiseren. Zet die stappen één voor één.
  • Zorg ervoor dat je om de twee à drie weken een tussentijds resultaat kunt boeken. Dat houdt de moed er in. Het is ook veel leuker en zinvoller om aan concrete doelen te werken en tastbare resultaten te boeken.
  • Het doel blijft op die manier helder: omdat er telkens weer gekeken wordt of een tussenstap nog bijdraagt aan de uiteindelijke doelstelling. Dan blijft het zinvol.
Een doel is een droom met een deadline.

Ter illustratie een voorbeeld:

Makelaarskantoor KR wil aan het einde van het jaar een marktaandeel hebben van 35%. Dat is de hoofddoelstelling. Door die hoofddoelstelling op te delen in kleine doelstellingen wordt de hoofddoelstelling duidelijker en meetbaar.

Het marktaandeel wordt vertaald naar de ambitie van 25 verkoopgesprekken per maand.

Om de tijd daarbij efficiënt en effectief in te zetten wordt het conversie-percentage (= het aantal opdrachten ten opzichte van het aantal inverkoopnamegesprekken, gecorrigeerd voor het aantal panden dat niet op de markt komt binnen drie maanden) gesteld op 60%.

Om de doelstellingen te realiseren zijn concrete acties nodig:

Om tot 25 inverkoopnamegesprekken te komen is een forse communicatie inspanning vereist:

  • Op Facebook wordt de campagne “Woning waarde weken’ opgestart.
  • De database van klanten wordt geanalyseerd. Klanten die 10 jaar of langer geleden hebben verkocht of gekocht worden gebeld met het aanbod van een gratis waardebepaling.
  • huis-aan-huis wordt een flyer van de ‘Woning Waarde Weken’ verspreid.

Om de conversie op 60% te krijgen worden de volgende acties in werking gezet:

  • de unieke kernwaarden worden ontwikkeld in een klantvoordelen-document. Zo weet de klant hoe die profiteert van de dienstverlening;
  • om de unieke kernwaarden en voordelen goed te verkopen, krijgen alle medewerkers een commercieel vaardigheidstraining.

Verwerk het geheel in een overzichtelijke excel sheet.

De excel sheet kan je vervolgens uitbreiden:

HoofddoelDoelenActies
Eind van het jaar is het marktaandeel 35%Wij hebben 25 inverkoopname gesprekken per maandFacebook campagne Woning Waarde Weken
Huis-aan-huis campagne Woning Waarde Weken
Oude klanten worden actief benaderd
De conversie van de inverkoopname gesprekken is minimaal 60%Ontwikkeling van een klantvoordelen document
Communicatietraining
  • Voeg extra doelstellingen toe voor het aantal gerealiseerde aankoopopdrachten, het rendement voor belastingen, de gemiddelde klantwaardering of medewerkerstevredenheid.
  • Voeg extra doelen toe die bij kunnen dragen aan de realisatie van het hoofddoel.
  • Voeg extra acties toe die bij kunnen dragen aan het realiseren van de doelstellingen.
  • Voeg extra kolommen toe voor de naam van de medewerker die het uitvoert, de status (niet gestart, actief, gereed) en de datum wanneer het gereed moet zijn.

3. Extra informatie

Mijn advies is om het plan met je team te maken. Door ze te betrekken worden ze betrokken. Je hebt ze ook nodig voor de realisatie van je plannen. Doe je dat liever onder deskundige begeleiding? Bel of mail mij dan op 06 12 61 43 49 of frans@kofflardresultants.nl.

Terug naar het overzicht

Op welke vraag wil jij een antwoord?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.