Hoe ziet het makelaarskantoor van morgen er uit?
Categorie: Makelaardij van morgen

Als je wilt weten wat er speelt en wat er er komt dan is Inman Connect een waardevolle bron van inspiratie. Inman Connect Now dat van 2 -4 juni 2020 werd gehouden geeft een boeiende doorkijk naar morgen. Boris Geheniau en Frans Kofflard zetten de belangrijkste ontwikkelingen en tips voor je op een rijtje. Wat vooral opvalt is dat de omstandigheden snel veranderen. Juist die veranderingen bieden meer dan ooit kansen om te excelleren en de rode appel te worden in de kist met groene. Maak nu werk van morgen.

Fast track of disruption

De techniek van videobellen, webinars en digitaal ondertekenen zijn al enkele jaren beschikbaar. De implementatie van die technieken heeft de afgelopen weken in record tempo plaats gevonden.
Het adaptieve vermogen van ondernemend makelaars is hoog als de situatie daarom vraagt. Wij gaan niet terug naar het oude, het nieuwe is hier. Wij hebben een ongelooflijk aanpassingsvermogen gezien van de makelaars. Makelaars zijn in staat gebleken de consumenten te bedienen die de technologie omarmd hadden. Uit onze eigen ervaring bleek dat we heel goed instaat bleken samen met onze klanten om snel, effectief en vooral heel efficient te communiceren en te produceren.

Change in behaviour

Toepassing van beschikbare technieken is van invloed op de ontwikkelingen van de klantverwachtingen. De behoefte aan fysieke contacten ondersteund met online contacten via de website en de mail is geworden tot een behoefte aan online contacten met fysieke contacten op de momenten van de waarheid.

Nieuwe allianties

De ontwikkeling van de klantverwachting gaat voorbij de transactie. Techniek stelt in staat om de klantwaarde en klantbeleving te versterken door ook na de transactie waarde toe te voegen aan de relatie. Nieuwe allianties, samenwerkingsstructuren, gericht op het vervullen van klantbehoeften zijn hiervoor nodig.

Voorbeelden

De basis ligt in de beschikbaarheid van informatie over de hypotheek en alle zaken rond het onderhoud en beheer van de woning van je relatie (op basis van een bouwkundige rapportage). Als de maandlasten van je relatie omlaag kunnen door over te sluiten of rente te middelen krijg je relatie automatisch een alert en met 1 druk op de knop is het geregeld. Zo ook met onderhoud: dit is er nu nodig, dit zijn de door de makelaar geselecteerde leveranciers, dit is de agenda wanneer ze langs kunnen komen. Met dezelfde klik geregeld door de consument. Zo blijft een makelaar waardevol en relevant gedurende de gehele klantreis.

Winnaars

De grootste winnaars van de ontwikkelingen zijn de woonconsumenten. Informatie, producten en diensten die in op een bepaald moment in een behoefte voorzien worden makkelijker beschikbaar en zijn eenvoudiger in te kopen. Transacties worden faster, easier en more certain. De behoefte verschilt van moment tot moment van klant tot klant. De belangrijkste eis die aan de communicatie van morgen wordt gesteld is dat deze persoonlijk en relevant is. Een one-site-fits-all website van de makelaar zal zich ontwikkelen tot persoonlijke websites a la Netflix. Iedereen zijn eigen website met zijn eigen informatie, maar wel met de Nexflix-beleving.

De makelaar van morgen

Winnaars zijn ook die kantoren die de tech enabled klanten kunnen bedienen en een consumenten experience via technologie aanbieden. Niet de transactie, maar de relatie wordt bepalend voor succes. Het businessmodel van morgen zit niet alleen meer op de courtage maar ook op aanvullende diensten die eerder of later in de klantreis worden aangeboden. De consument van morgen gaat naar een model waarbij dienstverlening geintegreerd wordt op een platform via welke makelaars hun diensten kunnen aanbieden en exploiteren. Persoonlijke en relevant communiceren geeft onderscheidend vermogen. Gedurende de gehele klantreis wordt waarde toegevoegd aan de relatie en groeit het makelaarskantoor uit tot een waardevol merk.

Slimme communicatie

De persoonlijke relaties worden onderhouden door klantrelevante informatie te delen via de kanalen van het makelaarskantoor. Veranderingen in preferenties worden vroegtijdig gemeten door meting van het gedrag. People-most-likeliy-to-move worden door herkend. Door automatisering van de communicatie worden leads in de loop van de tijd gekwalificeerd door een registratie van gedrag. Een gekwalificeerde lead wordt een opdracht als een makelaar juist op dat moment passende hulp biedt.

Interessante links:

Ontwikkelingen in de behoeften en technieken stellen het makelaarskantoor in staat om het verschil te maken. Wij gaan niet terug naar terug naar het oude, het nieuwe is hier. Kijk eens naar de volgende sites. Laat je informeren, laat je inspireren:

  • https://www.copaan.nl: een persoonlijke en relevante website voor het kopen van een woning. Onderscheidend vermogen, hogere klantwaardering, hogere opbrengst uit aankooptransacties, tijd efficiĆ«nter, gekwalificeerde leads voor verkoop.
  • https://www.nexxtmove.nl: geautomatiseerde communicatie genereert klantprofielen met een hoge verhuisbehoefte. Onderscheidend vermogen, hogere klantwaardering, doelmatige en doelgerichte communicatie, hogere Return On Investment van communicatie budget.
  • https://www.real-tech.nl: de opbouw van gekwalificeerde leads voor de verkoop van nieuwbouw. Snellere verkoop, hogere verkoopprijzen en lagere kosten.
Terug naar het overzicht

Op welke vraag wil jij een antwoord?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.