Slim omgaan met veel bezichtigingsaanvragen
Categorie: Klanten

‘Door aanvragen af te remmen, loopt u een potentiële opdracht mis’

Tientallen bezichtigingsaanvragen voor een woning die nét op Funda staat. Het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Sommige makelaars begrenzen het aantal belangstellenden tot een maximum aantal bezichtigingen en wijzen overige geïnteresseerden af. Er zijn slimmere alternatieven.

Hoewel begrenzen een begrijpelijke keuze is als het aantal bezichtigingsaanvragen. De tijd is ook in jouw agenda niet onbeperkt. Dat staat tegenover dat iedereen die contact met u opneemt een potentiële klant is. Voor verkoop van hun huidige woning bijvoorbeeld. Als u die klanten uitsluit van een bezichtiging, loopt u die potentie mis.

Dit betekent niet dat u al die mensen maar moet uitnodigen voor een bezichtiging. Beter legt u een database aan waarin u de contactgegevens van alle geïnteresseerden opslaat, waarmee u vervolgens actief aan de slag gaat.

Doorvragen loont

Met slechts een paar servicegerichte vragen komt u er snel achter of iemand een potentiële klant of koper is. Dus als de klant u belt of mailt voor een bezichtiging ‘verleidt’ u klanten met uw service en dit zal de klant onthouden. Wie weet levert het weer een leuke aan- of verkoopopdracht op, of een hypotheeklead.

Door persoonlijk en over relevante zaken te communiceren, laat u zien dat u het verschil maakt

Vraag de klant bijvoorbeeld of hij recent geïnformeerd heeft naar zijn financiële mogelijkheden. Zo niet, koppel hem dan aan een goede financiële adviseur die u kent. En leg uit dat een financiële check vooraf helpt om de kans van slagen te vergroten. Door uw communicatie vanaf de bezichtigingsaanvraag tot en met de bezichtiging persoonlijk en relevant te maken, laat u zien dat u het verschil maakt.

Automatiseren levert tijdwinst op

Vindt u dit te arbeidsintensief, automatiseer dan het proces. Stuur de aanvragers van een bezichtiging extra tips die ze kunnen gebruiken om zich goed voor te bereiden. Het mailbericht is onderdeel van een zogeheten communicatieflow terecht, een door u uitgekiende reeks servicegerichte berichten die de klant automatisch ontvangt als reactie op zijn mail.

Zet hier bijvoorbeeld in dat u begrijpt dat de persoon de woning wil bezichtigen en dat u, om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken, eerst een aantal vragen heeft. Heeft iemand bijvoorbeeld al eens eerder bezichtigd? Zo nee, deel dan een door u geschreven artikel met vijf tips voor een succesvolle bezichtiging. Of vraag of iemand al eens nagedacht heeft over een aankoopmakelaar. Door dit op een consequente, niet dwingende manier te doen, laat u zien dat u servicegericht bent en gooit u niet direct de deur dicht.

Het inrichten van een goede communicatieflow kunt u ook uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven. Die helpen u heel gericht het proces vaart te geven en uit te dragen wie u bent. Die investering kunt u pas doen als u weet hoeveel waarde er in die leads zit. Hoe meer u vraagt, hoe concreter en relevanter u uw dienstverlening maakt. Dát is pas klantgericht werken.

Een eerdere versie van deze tips is verschenen op Funda Voor Makelaars

Terug naar het overzicht

Op welke vraag wil jij een antwoord?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.